FJÄRILENS DAG

Jag, Åsa Svensson – förskollärare och NT-utvecklare bor i Ryd som är en by  och ligger i Tingsryds kommun. En dag är jag ute på promenad i skogen. Den dagen var det FJÄRILENS DAG =) Fjärilarna flög här och där, jag hann fånga en del på bild kommer längre ner i inlägget. När jag kommer hem och sätter mig för att äta, vad ser jag då på mjölpaketen – Bli en fjärilsskådare:

12 juli 084 12 juli 085 12 juli 086

 

Mål:

Förskolan ska sträva efter att varje barn

• utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, (Lpfö 98:9, rev 2010).

12 juli 054 12 juli 055 12 juli 058 12 juli 062 PÄRLEMORFJÄRIL12 juli 065 12 juli 067 12 juli 089

 

12 juli 092

BOKTIPS:

Soltrappan

I denna boken hittar du information om fjärilar, insekter, samband och mycket mer. En bok som gör dig nyfiken på att upptäcka mer både som vuxen och barn. Stanna upp i naturen och titta runt, lyssna.

  • Vad ser ni?
  • Vad hör ni?
  • Diskutera fota, fortsätt att diskutera hemma eller på förskolan, skolan var ni nu är =)

BOKTIPS:

9789197960069_200_leka-och-lara-naturvetenskap-och-teknik-ute-forskola-och-forskoleklass

I denna boken kan du t.ex. i kapitel 12 läsa om ”Insamlingsmetoder och material” på sid. 308.

  • Fjärilar, flugor och andra flygande insekter fångas lättast med en fjärilshåv.

 

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *