Arbetslaget ska utmana barnens nyfikenhet och förståelse för naturvetenskap samt enkla kemiska reaktioner (Lpfö 2018)
Det kan kännas främmande att arbeta med fysik, kemi och biologi i förskolan. Men Förskolans läroplan lägger betydligt mer tyngd vid naturvetenskap än den gjort tidigare. Barnen ska få möjlighet att utveckla sitt intresse, sin förståelse kring och sin kunskap om kretslopp, djur och växter samt kemiska processer och fysikaliska fenomen. För dig som arbetar i förskolan är det alltså dags att ta tillvara de vardagliga aktiviteterna och miljöerna och nyttja dem som redskap för enkla naturvetenskapliga undersökningar utifrån barnens egna frågor och nyfikenhet. Text lånad från:
En pedagog tillsammans med några barn har gjort en vulkan av saltdeg. Därefter har de haft vulkanen ute i sandlådan. Pedagogerna satte ett rör i vulkanen där det hälldes i vatten, röd karamellfärg och vatten. Vad tror ni kommer att hända?
// NT ÅSA