VECKA 16 RUTAN OCH RANDAN – LÄGE, LINDA PALM

Mål: Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta
  • och får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande. (Läroplanen för förskolan s.13–14, 2018).
Backsippans förskola | Bromölla kommun | Sida 55
Lånad bild från internet.

Syfte: Väcka nyfikenhet, intresse och förståelse för matematik på olika sätt, få kännedom av olika matematiska begrepp som över, under, bredvid, på, i, framför, bakom.

Genomförande: Pedagogerna har barnen i tre olika grupper. Barnen får höra boken på olika sätt som t.ex. högläsning, polyglutt, pedagogen berättar, barnen och pedagogen berättar och diskuterar vad som händer i boken.

Pedagogerna och barnen leker gömma nyckel, inne och ute på gården och på en lekplats. Barnen är nyfikna och tycker att det är roligt. Pedagogerna har roligt och de flesta barnen lyssnar när vi leker. Pedagogerna lägger in de olika begreppen på. i , under etc. under leken.

På bänken.

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *