VECKA 8 SALTKRISTALLER

”Barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Barnens lärande kan bli mångsidigt och sammanhängande om arbetssätten varierar ” (Lpfö18:11).

Experimentet började med att vi fyllde en ballong med vatten som vi la i frysen. Pedagogerna diskuterade med barnen om skillnaden emellan en frys och en kyl. När det var dags att ta ut ballongen från frysen var den hård och kall som en isboll. Isbollen lades i en djup tallrik och pedagogen hällde salt på isbollen. Barnen hörde att det sprakade lite sen hälldes det gul karamellfärg på isbollen. Den stod så att barnen alltid kunde se isbollen och vad som hände. Isbollen blev till gult vatten och då var det dags att låta vattnet avdunsta och det tog tid, flera veckor. Då bildades det saltkristaller som vi tittade på i förstoringspucken ”varje barn får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande” (Lpfö18:15). Barnen tyckte att det var coolt och även pedagogerna. Hmmm ser vi salt upplever vi de som runda små korn. Här ser vi saltet som kvadrater. Förstoringspucken ger oss möjlighet att se det stort en häftig känsla som ger andra samtal än om vi bara tittat i ett mindre förstoringsglas som inte förstorat lika mycket.

Här nedan kan ni se en video med Hans Persson när han gör en isballong:

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *