Denna veckan fick Nicke Nyfiken stanna i väskan och en experimentlåda följde med på avdelningarna istället.
KEMI
Zip – påsen
Mål: Att visa barnen en kraftig kemisk reaktion.
Material: en plastpåse med zip – lås, en tesked, citronsyra, bakpulver, en plast – pipett, vatten.
Förväntat resultat: När de olika ämnena blandas sker en kemisk reaktion som binder värme. Därför känns innehållet i påsen kallare.
Tillvägagångssätt:
- Berätta om ”ingredienserna”, smaka gärna. Vet barnen vad de används till?
- Öppna plastpåsen och lägg en tesked citronsyra i ena hörnet och en teskedbakpulver i det andra hörnet.
- Fyll pipetten med vatten och placera den försiktigt i plastpåsen utan att något vatten kläms ut.
- Försök att släta till påsen så att den inte innehåller någon luft och stäng den.
- Kläm ut vattnet ur pipetten och blanda pulvren.
- Vad händer? Hör ni något? Håll påsen mot kinden. Hur känns den?
Förklaring: Citronsyran (surt, fast ämne) och bakpulvret (fasta ämne) bildar tillsammans med vattnet (flytande ämne) gasen koldioxid. I den här kemiska reaktionen binds värme i de nya ämnen som bildas och därför känns det fasta ämnet kallare.
Fakta: I andra kemiska reaktioner kan det frigöras värme. När vi t.ex. tänder en tändsticka, fräser svavelblandnigen till med en låga. Det blir varmt och det som är kvar efter reaktionen är lite förbrända rester. Det har bildats ett nytt ämne med helt andra egenskaper än de vi hade från början. Det är därför det inte går att tända tändstickan igen.
Barnens kommentarer:
- Vad händer? Is, kanske starksaft, såpa.
- Hör ni något? Pyser, pys, såpa.
- Håll påsen mot kinden. Hur känns den? Kall, kallt.
Hur går vi vidare? Vi kommer att testa en ”Flaska med ballong” Barnen blev nyfikna varför det låg en petflaska i experimentlådan så det ska vi undersöka, vad som händer?