VECKA 6 APELSINEXPERIMENT

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik (Lpfö 98:13, rev 2018).

Flyter eller sjunker en apelsin? Vad händer om vi tar bort skalet?

Material: kanna eller en skål med vatten (H20), en apelsin.

Börja med att fråga barnen om apelsinen flyter eller sjunker med skalet på? Barnen har olika hypoteser =) Diskutera vad är flyter och vad är sjunker?

Apelsinskalet kan jämföras med en flytväst.

Två gånger flöt apelsinen utan skalet. Vad beror det på?

Text och foto: Juvelens förskola – Molnet.

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *