VECKA 43 TIPS FRÅN LINDEBO

Lpfö-98 Reviderad 2010

Förskolan ska sträva efter att varje barn

  • utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
  • utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner
  • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur, samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Vi har inskaffat ett supercoolt förstoringsglas som man kan koppla ihop med I-paden och härom dagen gick vi ut i skogen för att se vad vi skulle upptäcka. Vi började med att gå på skattjakt. Alla barn fick bilder med olika föremål som fanns i skogen ,tex olika kottar, blad, granris, blåbärsris lingonris och svampar sen studerade vi allt i det nya förstoringsglaset- en helt ny värld öppnade sig. Vi upptäckte små spindlar som vi knappt kunde se utan förstoringsglaset, myggor och maskarna i svampen tyckte vi faktiskt såg riktigt äckliga ut men så häftigt det var!

Mask i svamp och mygga.

Vi har börjat att utforska det här med programmering. Visste ni att alla maskiner och grejer runt omkring oss som det händer saker med när man trycker på en knapp på något vis är programmerade att göra detta.  Att man genom att använda ett särskilt kodspråk kan få saker att göra som man själv tänk sig. På Lindebo har vi lekt Robotar där vi med hjälp av koder har ”talat om” för Roboten ( som har varit vi själva) hur vi vill att den ska gå.

När vi hade tränat på det ett tag så testade vi att ”dansprogrammera”- vi dansade efter givna koder till häftig musik- det var jättekul!

Text och foto: Fjärilens förskola – Lindebo.

Länk:

https://blogg.tingsryd.se/lindebo/2018/10/19/v-42-valkomna-till-lindebos-blogg/

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *