LJUSTEMA
Mål: Eftersom intresset fortfarande är stort i vårt ”Ljustema” med olika ljuskällor utvecklar vi det vidare. Förskolan ska sträva efter att varje barn:
- utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära (Lpfö 98/10)
- tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld (Lpfö 98/16 s.10)
Syfte: Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskap. (Lpfö 98/16 s.6). Förskolan ska sträva efter att varje barn:
- utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar (Lpfö 98/16 s.10)
- utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära (Lpfö 98/16 s.10)
- utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga (Lpfö 98/16 s.9)
Genomförande: De nya barnen upptäcker och utforskar de olika lamporna som finns i temat. De lite ”äldre” barnen får nya utmaningar som att lysa på cd skivor, skuggbilder och färgat ris på ljusbord.
Frågor:
Barnens svar och tankar: I början på höstterminen pekade ett barn på sin skugga på golvet under ett ögonblick då solen lyste in genom dörren och säger:
– min skugga.
Reflektion: Barnens intresse för ficklamporna är stort. Genom det att de hänger väl synliga för barnen pekar de ofta att vi ska ta ner dem och sen släcker de själva lampan i sovrummet och vi drar ner rullgardinen.
Hur går vi vidare:
Text och foto; Mosipans förskola
// NT ÅSA