VECKA 41

Teknik och naturvetenskap

Pedagogerna på förskolan ska enligt läroplanen samtala om naturvetenskap, utveckla barnets intresse och förståelse för naturens kretslopp och hur natur, samhälle och människor påverkar varandra. Barnens kunnande om växter , djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen ska pedagogerna arbeta med. De ska även utveckla barnens förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar. Barnen ska få möjlighet att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker,material och redskap. (Lpfö 98, rev 2016).

Hur gör ni på era förskolor?

Kommentera eller skicka ett mail till asa.svensson@tingsryd.se

 

Barnen lär sig naturvetenskap och teknik genom lek och aktivitet. Pedagogerna ska synliggöra tekniken i vardagen och göra den så att  barnen förstår. När barnen föds finns nyfikenheten från början och den ska pedagogerna ta tillvara på och ge barnen redskap att undersöka och utforska. Utveckling och lärande är en ständigt pågående process hos barn och vuxna. Vi lär så länge vi lever. Naturvetenskap och teknik ska kännas som ett naturligt inslag i vardagen. Vuxna – föräldrar, pedagoger, syskon måste våga testa,  att misslyckas kan vara ett lärande istället för ett misslyckande. Det kan leda till diskussioner. Alla barn är kreativa och funderar kring naturfenomen, ställer frågor och söker svar på dessa. Kreativiteten finns och barnen vill experimentera och hittar de problem försöker de att lösa dem. För att barnen ska förstå hur t.ex. naturvetenskapliga fenomen är uppbyggda måste de själva vara med och undersöka för att förstå. Undersöker barnen får de kunskap så de kan ställa en hypotes som de kan testa själva, tillsammans med en kompis, pedagog etc.

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *