Språk och identitet hänger samman liksom språk och lärande.
”Ett eget namn”-Linda Palm BARNKONVENTIONEN
MÅL:
- ”Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin identitet och känner trygghet i den”. ( Lpfö 98:10)
- ”Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap”. ( Lpfö 98:10)
SYFTE:
Vi vill att barnen förstår vikten av ett eget namn.
GENOMFÖRANDE:
Barnen har lyssnat på boken ”Ett eget namn” och vi har tillverkat vår första bokstav av pinnar som barnen har plockat i skogen. Vi har fotat alla barn i helfigur och sen har barnen fått rita av sig själva utifrån fotot.
BARNENS TANKAR:
Ett av barnen fick tänka till och titta noga på pinnarnas form när de skulle göra sin första bokstav i namnet (barnet hade ett G). När barnen skulle rita sitt självporträtt, fick de fundera över hur kroppen såg ut och vilka färger de skulle använda. De större barnen var väldigt noga med detaljer.
REFLEKTION:
Barnen har visat stort intresse för båda aktiviteterna. De står ofta tillsammans vid sina konstverk och samtalar om dem. Vi pedagoger blev imponerade över vad våra barn har åstadkommit.
HUR GÅR VI VIDARE:
Vi börjar läsa en ny bok från barnkonventionen, Äta mat – Linda Palm och arbetar med den under en tid.
// NT ÅSA