BYGGA EFTER RITNING

Barnen som är 3 – 4 år har fått göra en ritning på vad de vill som de sedan ska tillverka i ”snicken”.

”Svea bygger” – Linda Palm

Mål:28-september-2016-010

  • ”utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp” (Lpfö 98:10).
  • ”utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar” (Lpfö 98:10).
  • ”utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Lpfö 98:10).

 

Syfte: Lära sig att hantera olika verktyg. Kunna konstruera utifrån en ritning.

Genomförande: Barnen få göra en ritning och bygga efter den. De får leta upp vilket material de behöver.

Frågor: Vad behöver du för material för att bygga det du har på din ritning? Vad har du t.ex. en såg till?

Barnens svar och tankar: Jag är för klen att såga. Jag är duktig på att spika. Jag blir kladdig om fingrarna.

Reflektion: Barnen har tyckt det var roligt men det kändes som någon tyckte det var jobbigt att behöva göra det själv.

Ritningar: Enhörning, häst, spiderman, människa, raggarbil.

11-oktober-och-bakat-080 11-oktober-och-bakat-079

 

 

 

//NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *