Hej alla som läser =)
Förra veckan var jag på föreläsning ”Matematik i förskolan genom digitala verktyg” – Maria Sigfridsson och ”Minecraft i förskolan, varför då?” – Cathrine Bergman. Det var intressant att höra hur de arbetade med bee bot, makey makey, light bot, minecraft på sina förskolor i Sollentuna kommun och därefter följde work-shop.
När Maria Sigfridsson börjar att arbeta med Bee bot använde hon en formkarta. Barnen fick olika uppdrag och hittar olika strategier för att lösa uppgifterna t.ex. programmera bee bot från en gul cirkel till en blå kvadrat och låt barnet (eller den vuxna) berätta hur bee bot flyttar sig. Tips sätt upp ett hinder t.ex. en duplo på en ruta för att barnet ska få tänka ett steg till. Hur ska du tänka nu? Få syn på sitt get lärande.
Programmering i förskolan med light bot både digitalt och analogt:
http://www.youtube.com/watch?v=qaUKI17z6_w&feature=youtu.be
MAKEY MAKEY
- Sluten krets
- Kretskort kopplas till datorn.
- Länk: http://makeymakey.com/
- Koppla till allt som leder till ström.
- Bra sätt att få vara kreativ och hitta olika lösningar.
BEE BOT och BLUE BOT
Inspiration på Maria Sigfridssons blogg:
http://digitaliseringiforskolan.blogspot.se/
MINECRAFT
Skriv en kommentar om hur ni arbetar med bee bot, app: Light bot, makey makey, minecraft i era verksamheter!
Barnens efterfrågan och intresse. Vad vill barnen göra? Vad är det pedagogiska syftet?
- Matematik – logiskt tänkande.
- Analog byggt med minecraft lego, sortera i rätt burk.
- Vad har du tänkt göra?
- Hur många kuber behövs?
- Bygga en stege i lego.
- Tredimensionellt tänkande.
- Analogt + digitalt = lärande.
- Uppdrag att göra skapelse.
- Färgerna har betydelse för vad de olika blocken representerar.
- Diskussioner.
- Hur gör man kuber av lera?
- Pärla minecraftfigurer.
- Skapa minecraftfigurer i plusplus.
// NT ÅSA