Vecka 38 ”Svea bygger”

Bok ”Svea bygger” – Linda Palm

Mål:

  • ”utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp” (Lpfö 98:10).
  • ”utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar” (Lpfö 98:10).
  • ”utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Lpfö 98:10).

Syfte:

Låta barnen få undersöka och få mer nyfikenhet, intresse och förståelse för teknik, bygga, matematik olika begrepp, verktyg och olika ljud.

Genomförande:

Barnen har lyssnat på boken ”Svea bygger” och alla har diskuterat vad som händer i boken och vad de olika verktygen heter. Vid det andra tillfället ”dramatiserade” de vuxna tillsammans med barnen det som händer i boken. Barnen och två vuxna hjälps åt att öppna en låda och bygga ihop en hylla som ska användas i verksamheten. Barnen får se bruksanvisningen, berätta och lyssna in vad de olika delarna heter, känna på olika verktyg. Läser på beskrivningen hur många skruvar/delar som vi behöver. Sätter ihop de olika delarna. Det höga ska vara uppåt, vilket håll är det?

Frågor:

Vilket är det stora hålet? Går träpluggen att få in i det lilla hålet? Vilket är upp och ner? 

Barnens svar och tankar:

Hammare, lätt, kall, tång, öppna, stänga, skruvmejsel, brädor. – Det är en hylla. Skruvar. När en pedagog visar beskrivningen svarar ett barn: – Det är en sån man gör efter. Universalnyckel, ett barn säger: verktyg den ska snurra. När de tittar hur många träpluggar det ska finnas svarar ett barn: – Jag ser att det är en 2 och en 4 (24). När hyllan börjar ta form säger ett barn: – Det blev jättebra ser ut som ett litet fönster. 

Reflektion:

Barnen har varit intresserade och visat nyfikenhet över vad som ska hända i boken.Barnen har samarbetat, väntat på sin tur, fått vara delaktiga. Många begrepp/ord som hammare, lätt, kall, tång, öppna, stänga, skruvmejsel, brädor, skruvar, stora, lilla, upp, ner, stort, litet, stora skruvar (långa skruvar), högst upp, under, sista lådan, sortera etc.

Hur går vi vidare: Barnen kommer att få möjlighet att bygga, konstruerar vad de vill i ”snicken”. Vi kommer att läsa ”Svea bygger” igen och samtala om bilderna, titta på verktyg. Sjunga ”Jag hamrar och spikar och bygger en bil ” lyssna på olika ljud (Vi har lyssnat hur en gaffel, sked låter när de hänger i ett snöre som man har runt örat).

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *