VECKA 19 NT-TRÄFFAR I TINGSRYDS KOMMUN

NT-utvecklaren i Tingsryds kommun har haft Naturvetenskap och teknik träffar med förskola, förskoleklass och fritidshem vid flera olika tillfällen under våren 2016. Pedagogerna har då fått tips på olika experiment, hur kan man jobba med naturvetenskap och teknik ute, boktips och länktips etc.

Om fysik på lekplatsen

Redan i förskolan skall barn få möjlighet att uppleva ”enkla fysikaliska fenomen”.Lekplatsen erbjuder många möjligheter att studera fysik med hela kroppen och själv undersöka några av fysikens grundläggande principer – från förskola till universitetsnivå.

För skolår 1-3 finns lekplatsen med i det centrala innehåll

  • Tyngdkraft och friktion som kan observeras vid lek och rörelse, till exempel i gungor och rutschbanor.
  • Balans, tyngdpunkt och jämvikt som kan observeras i lek och rörelse, till exempel vid balansgång och på gungbrädor.

För skolår 4-6 nämns

  • Krafter och rörelser i vardagssituationer och hur de upplevs och kan beskrivas,

och för skolår 7-9

  • Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer …

På gymnasiet ingår t.ex.

  • Krafter som orsak till förändring av hastighet och rörelsemängd. (Fysik 1)
  • Centralrörelse (Fysik 2)
  • Fördjupad behandling av kraft och rörelse (Fysik 3)

Experiment på lekplatsen kan lätt kopplas till  de övergripande målen för skolans fysikundervisning och även till matematikämnet. (Kopierat från länk se nedan)

Vilken boll rullar nedför snabbast?
9 maj och bakåt 001

Kana

På den här stationen provar vi att låta olika saker rulla eller glida nedför kanan.

  • Låt olika föremål (er själva, kulor, leksaksbilar, soppburkar, klossar, isbitar(?)…) rulla/glida ner för kanan. Vilka går snabbast? långsammast? lika fort?
  • Kan man lägga något på kanan utan att det glider nedför? Prova med olika föremål och för olika lutningar på kanan.
  • Kapprullning: Den breda, korta och lite buckliga kanan är bra till detta Börja med de två flaskorna: Vilken flaska rullar snabbast ned, den som är full med vatten, eller den betydligt tyngre sandfyllda flaskan? Gissa först vad du tror kommer att hända. Diskutera tillsammans – kanske vill ni rösta innan ni provar.
  • Hur gick det? Varför tror du det blir så?
  • Prova sedan andra föremål. Gör en lista från långsammast till snabbast
  • Hur fort glider olika föremål nedför kanan?
  • Hur fort rullar leksaksbilar av olika slag?
  • Hur fort åker ni själva?
  • Om ni hinner kan ni prova att ta tid på olika föremål. Det kan vara lättare i en lite längre kana. Bollarna kanske ni kan prova i den riktigt långa kanan?

Ann-Marie.Pendrill

LÄNKAR:

Nationellt resurscentrum

Lekplatsfysik

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *