Förra veckan var jag på Skolverkets träff i Stockholm – två dagar för att få mer input. Jag kommer att skriva några korta meningar från dagarna. Dagarna handlar om att få till att arbeta med naturvetenskap och teknik i FÖRSKOLAN och skolan. Finland kommer att ha med programmering i läroplanen från hösten 2016. En fråga kan vara: Varför är det viktigt att jobba med dessa frågor?
Vad betyder följande begrepp för er?
Vilken typ av aktiviteter, förmågor och kunskaper inbegriper dem?
- Programmering
- Digital kompetens
- Datavetenskap
Datalogiskt tänkande i geometrin, månghörningar.
- Kvadrat – Gör en kvadrat
- Vad är en kvadrat?
- Hur ritar jag en kvadrat?
- Femhörning – Vad är det som skiljer?
- Kan du göra en cirkel?
Bryta ner och hitta ett mönster – generalisera, diskutera!
Datorer är väldigt bokstavliga och gör bara precis det du säger.
Programmeringens roll
Programmeringen är en process:
- Analysera problemet.
- Utvärdera olika lösningsmodeller.
- Designa en lösning.
- Skriv programkoden (”koda”)
- Testa programmet.
- De bugga programmet.
Programmering tränar upp det datalogiska tänkandet och skapar förståelse för den digitala världen. Programmering är ett pedagogiskt verktyg.
- Levandegör och konkretiserar.
- Kan integreras i olika ämnen.
- inte bara ett svar – utforska själv. Vad händer?
Mjukvaran är själen i svensk industri. De som verkligen förstår och kan utnyttja mjukvaruvärlden är de som äger världen. Vad bör du göra idag för att möta framtiden?
Människorna måste programmera datorn!
Vad är det som skiljer ”kodtext” från vanlig text? Hur skriver man kod?
- I rätt ordning.
- Tydligt alla delar måste vara med.
- Kort och enkel, inga hela meningar.
// NT ÅSA