Hur kan vi göra en lärande miljö för de yngre åren?
Skriv tips i kommentarer =)
- Teknikvägg med t.ex. tända-släcka lampor, ljuddosor, dragkedjor, olika lås etc.
- Balans
http://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/forskola/balans
- Ljud
http://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/forskola/ljud
- Lutande plan
http://http://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/forskola/lutande-plan
Uppbyggd miljö =) Lutande plan, händelsekedja = testa, diskutera!
Kreativiteten är något som Vygotskij beskriver som en viktig del i vår kunskapsprocess. Han menar att vår kunskapsprocess består av kreativitet och att alla människor besitter en kreativförmåga. Med detta så skapar Vygotskij en föreställning om vår omvärld (s, 10). Den närmaste utvecklingszonen är ett av de mest kända begrepp som han använder. Begreppets betydelse är det man kan klara på egen hand och det man kan klara av med stöd av andra. Barnets läroprocess påverkas av de som finns omkring dem och enligt Vygotskij är tanke och språk sammankopplat.
Vygotskij, L.S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos.
Texten är lånad:
http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/26112/1/gupea_2077_26112_1.pdf
// NT ÅSA