V 44 DIGITAL KOMPETENSDAG I VÄXJÖ

Här kommer lite från en lyckad ”Digital kompetensdag” i Växjö!28 oktober bakåt 054En av ”Årets nätspridare” var Jenny Josefsson NT-utvecklare från Markaryds kommun, GRATTIS Jenny =)

28 oktober bakåt 057 AV- media visar vad och hur du kan använda programmering i förskolan.28 oktober bakåt 058

 

Jag deltog i flera bra föreläsningar. Bl.a. lyssnade jag på Jenny Josefsson som föreläste om:

”Att introducera kod i förskola och skola”

Varför koda? 

Barn är flitiga användare av teknik och kodning är ett sätt att få barnen att förstå att det är en människa som har bestämt hur spelet ska vara eller vad en robot ska göra. Det står både i förskolans och skolans läroplan att vi ska arbeta med detta i våra verksamheter. Hur kan vi introducera barnen? Jenny brukar introducera med att diskutera om vad en robot är och vem är det som bestämmer vad den ska göra? Barnen får vara robotar och själva styra sig och sedan styra sina kompisar. Hon använder pilar som de kan lägga fram och gå efter. Det blir som en  dans. Här får barnen en förförståelse för de olika pilarna, symbolerna. Därefter tar hon fram så att barnen får testa BEE BOTEN.  Först testar de tillsammans. Alla får även testa Bee bot appen på ipaden. Barnen prövar, funderar och testar samtidigt som de upptäcker och lär. 

28 oktober bakåt 064

FÖRELÄSNING MED ERIKA KYRK SEGER

  • Tekniken är som ett modersmål man inte behärskar. Vi måste reflektera och problematisera hela tiden. Ett syfte att använda ipad i förskolan kan vara en till många. En användare och två som sitter bredvid men är ändå delaktiga. Hon visar ett barn som sitter och skriver namn från olika foto med namn och när de skrivit klart trycker de så att ipaden säger namnet eller det som barnet skrivit.
  • På förskolan är det bättre att ladda ner en dyr mapp än att ladda ner 15 gratisappar som inte är lika bra. En förskola började att jobba använda sig av fyra olika appar som passade till temat. Idag har många barn ipad hemma då ska vi tänka i motvikt, annat perspektiv hur kan vi på förskolan jobba med detta digitala verktyg? Vad gör barnet vid ipaden? Pedagogerna ska då reflektera hur vi kan utmana barnen. Inte ha en massa regler utan låta barnen använda och arbeta aktivt med ipaden, men det ska finnas en pedagogisk tanke!

FÖRELÄSNING MED THERESE LINNÉR

sharing-is-caring

(Lånad bild från Internet).

”Ta ansvar för det vi skriver, det jag skriver har alltid en mottagare. Dela med sig av sina kunskaper som kan vara värde för andra” (Therese Linnér).

BENJAMIN ”BEPPE” SINGER

  • 28 oktober bakåt 076Beppe säger: ”Ingen kan göra mer än sitt bästa och det är gott nog. Och det är okej”

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *