APELSINEXPERIMENT MED IGELKOTT 1-3 år.
Syfte: Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik, – utmana barnens nyfikenhet och förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik,
Genomförande: En apelsin med skal och en apelsin utan skal. Två kannor med vatten. Pedagogen lägger i apelsinen med skal först och när de diskuterar lägger de i dem utan ska.
Frågor: Vad tror ni händer när vi lägger i en apelsin med skal i kannan? Vad tror ni händer när vi lägger i en apelsin utan skal i kannan?
Barnens svar och tankar: Ska vi äta? Bubblar. Den snurrar. Där nere. Uppe
Reflektion: Pedagogen benämner flyter och sjunker flera gånger för barnen. När apelsinen med skal flyter pratar pedagogen att det är som när man har en flytväst på sig. Ett barn berättar då att det finns en tuta på flytvästen. Den ska man blåsa i om man ramlar i vattnet.
// NT ÅSA