”Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera. Utbildningen ska stimulera barnen till att ta initiativ och ansvar samt ge dem möjlighet att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Utbildningen ska uppmuntra och utmana barnen att pröva sina egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling.
Barngruppen och samspelet mellan barnen är en viktig och aktiv del i barnens utveckling och lärande i förskolan. Undervisningen ska baseras på såväl att barnen lär tillsammans och av varandra som samspelet mellan vuxna och barn. Alla som ingår i arbetslaget ska därför vara uppmärksamma på alla barns möjligheter till samspel mellan enskilda barn, i barngruppen och med de vuxna.” (Lpfö 18)
- Barnen ställer alla djur och dinosaurier i en lång lång rad i rum efter rum – tillåtande miljö.
- Lek med dinosaurier, bygga inhägnader med kaplastavar. Det är flera barn som bygger och samarbetar tillsammans.
- Bygga efter en ritning med lego.
- Russinhissen
- Ett barn dokumenterar experimentet Russinhissen.
// NT ÅSA