https://www.forskarfabriken.se/

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för naturvetenskap och samtala om naturvetenskap (Lpfö 18:13-14).
Barnen är redan intresserade av ämnet naturvetenskap, men intresserade pedagoger gör barnen mer intresserade och nyfikna.
Naturvetenskap förklarar vår omvärld. Det är världen som barnet utvecklas och leker i. Utgå från barnets vardagsvärld i arbetet med naturvetenskap. Barnen är fyllda av nyfikenhet, de är kreativa och har frågor som de söker svar på. Barn vill experimentera, hitta problem och lösa dem. Barns utveckling och lärande är en ständigt pågående process. Barnen måste själva få undersöka och se resultat för att komma underfund med hur naturvetenskapliga fenomen är uppbyggda. Ett experiment kan göras flera gånger och ett nytt resultat som alltid kan jämföras med något annat.
Börja där barnen känner sig hemma. Hypoteser, känna och testa är viktigt. Förhållningssättet är viktigt. Vi ska vara tillåtande och ha ett öppet klimat och ge positiva gensvar samtidigt som vi ska väcka barnens intresse på ett lustfyllt sätt. Pedagogerna vet aldrig hur en dag kommer att se ut. Vi sätter upp mål men vägen dit vet man inte. Var inte rädda för att misslyckas!
”Arbetslaget ska utmana barnens nyfikenhet för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik” (Lpfö 18:15).
https://www.forskarfabriken.se/

// NT ÅSA