VECKA 25 VAD HÄNDER?

Mäta längden med morötter för att sedan mäta vår längd med måttband i centimeter. Titta på morötter med förstoringsglas och förstoringspuck – digitalt verktyg. Avdelningen fyller en ballong med vatten som vi diskuterar vad barnen tror händer om vi lägger den i frysen. Vad händer? Ballongen blir en isboll som vi tar fram och häller salt och gul karamellfärg på och barnen får se att vattnet avdunstar. Vad händer sedan? Då blir det små fina kvadratiska saltkristaller som vi tittar på med förstoringspucken – digitalt verktyg. I förstoringspucken ser barnen saltkristallerna tydligt. – Sååå Cooolt säger något av barnen.

Ge barnen nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya erfarenheter och kunskaper (Lpfö18).

Experimentera, undersöka, nyfikenhet. Läroplanen 2018 säger arr barnen ska uppleva att det är meningsfullt att lära nya saker. Kemiska processer, labba i förskolan, Vad händer? Plantera, mäta.

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *