VECKA 24 MYROR – MÄNGD RUTAN OCH RANDAN

”Barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Barnens lärande kan bli mångsidigt och sammanhängande om arbetssätten varierar och miljön är utmanande och stimulerande samt lockar till lek och aktivitet. Utbildningen ska ge utrymme för barnens egna initiativ, fantasi och kreativitet. Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen, både utomhus och inomhus och i varierande miljöer” (Lpfö18:11).

Avdelningen har undervisat matematik med materialet Rutan och Randan – Mängd. Barnen och pedagogerna har letat efter myrstackar, tittat på myror och myrstackar med förstoringsglas och förstoringspuck (80 gånger större, digitalt verktyg).

Utbildningen ska ge utrymme för fantasi och kreativitet (Lpfö18). Här skapar barnen myror av papper. De får träna sin finmotorik. Hur många ben har en myra?

Ett barn har ritat en myra spontant.

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *