Barnen är redan intresserade av dessa ämnen, men en intresserad pedagog gör barnen mer intresserad och nyfikna.
Jag hade en föreläsning om naturvetenskap, teknik och digitalisering i förskolan för vuxenutbildningen som läser till barnskötare. I samband med föreläsningen så hade jag en workshop där de fick prova på massor. Det kändes som en kul och lyckad förmiddag. Tack till er som lyssnade på mig. Jag hoppas att ni fick med er massor som ni kan pröva i era verksamheter framöver. Jobba efter Läroplanen för förskolan och våga testa. Ett misslyckande är kanske inget misslyckande utan att ni lär er något nytt tillsammans med barnen. VÅGA testa!!
Naturvetenskap förklarar vår omvärld. Det är världen som barnet utvecklas och leker i. Utgå från barnets vardagsvärld i arbetet med naturvetenskap. Barnen är fyllda av nyfikenhet, de är kreativa och har frågor som de söker svar på. Barn vill experimentera, hitta problem och lösa dem. Barns utveckling och lärande är en ständigt pågående process. Barnen måste själva få undersöka och se resultat för att komma underfund med hur naturvetenskapliga fenomen är uppbyggda. Ett experiment kan göras flera gånger och ett nytt resultat som alltid kan jämföras med något annat.
Börja där barnen känner sig hemma. Hypoteser, känna och testa är viktigt. Förhållningssättet är viktigt. Vi ska vara tillåtande och ha ett öppet klimat och ge positiva gensvar samtidigt som vi ska väcka barnens intresse på ett lustfyllt sätt. Pedagogerna vet aldrig hur en dag kommer att se ut. Vi sätter upp mål men vägen dit vet man inte. Var inte rädda för att misslyckas!
Vad är teknik? Allt, då finns det en risk att förskolan inte arbetar med teknik. Arbetslaget ska skaffa en bra definition av teknik.
Personal som arbetar i förskolan har en skyldighet att skaffa tillräcklig kunskap för att kunna ge barnen möjlighet till upplevelser och erfarenheter som utvecklar deras tankar och ger förståelse kring olika naturvetenskapliga företeelser och teknik i vardagen. Pedagogerna ska tända en gnista hos barnen, hålla en låga brinnande för ett fortsatt intresse som så småningom kan tända en eld för naturvetenskap och teknik. Istället för att undvika det som skrämmer oss en smula måste vi anta utmaningen!
// NT ÅSA