Föreläsning för elever som studerar till barnskötare om naturvetenskap, teknik och digitalisering i förskolan.
Workshop, att få chansen att pröva olika experiment, digitala verktyg etc är ett bra sätt att lära. Här prövar eleverna programmera Blue/Bee bot på en karta, bygga en ritrobot, litteraturtips, quiver – 3D målarbild, experiment, green screen i grön låda etc.
Mål:
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för
samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
• förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling,
• förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
• förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,
• förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och
• förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
Får goda förutsättningar att bygga upp tillitsfulla relationer och känna sig trygga i gruppen,
• utmanas och stimuleras i sin utveckling av språk och kommunikation samt matematik, naturvetenskap och teknik, och
• får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande. (Lpfö 98:14-15, rev 2018).
Utvärdering från eleverna:
”Allt är möjligt om man har fantasin och vågar göra fel. Man lär sig alltid något och barnen med. Inget är fel, bara en ny väg till andra möjligheter” ”Experimentera mera” Tips på enkla experiment” ”Ny inspiration” ”Att det finns många olika verktyg att använda sig av” ” Man måste inte ha svar på allt men vara intresserad är en bra start” ”Mycket bra föreläsning” m.m.
Tack för alla fina ord. Det var jätteroligt att få chansen förläsa för er. Jag önskar er alla Lycka till med studierna.
// NT ÅSA