Målet är att få barn från tidig ålder att bli nyfikna och intresserade av teknik. Här konstrueras en ballongraket och frågan är vad händer när vi tar bort påsklämman från ballongen? Pedagogen berättar om luft eftersom ballongen fylls med luft och luften åker ut när påsklämman tas bort. De yngsta barnen visar med kroppsspråket hur de reagerar och deras dialog är mest ljud och en del enstaka ord. Denna dag har vi ett barn med som är 2.6 år och barnet är tyst tills vi låtsas att vi ska åka från orten vi bor på till Leos lekland. Då berättar barnet att det varit på Leos lekland med sin mamma och pappa. Dialogen här handlar inte om vad som händer men om vi gör det flera gånger kanske barnet ser andra saker och lär sig luft och kraft etc.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar” (Lpfö 98:10, rev 2010).
// NT ÅSA