VECKA 8 MUSIK, RYTM, FANTASTI

CIRKUS FINEMANG

Fyra pedagoger har läst på Linnéuniversitetet  -Musik i förskolan 7,5 p, en rolig och lärorik kurs. Avslutningsarbetet var en redovisning i ämnet musik. Aktiviteten ska kunna användas på ett pedagogiskt och didaktiskt sätt som bidrar till att barnet uppnå läroplanens mål och få barnet att ”växa”. Pedagogerna valde temat cirkus. Det ska kännas som ett äventyr för barnen och stimulera barnens fantasi, kreativitet, lek och lärande och väcka nyfikenhet. Pedagogerna val var cirkus och där ingick en direktör, en elefant, en clown och en ballerina. Det användes musik, rytm, klaves, sång och de fick härma pedagogernas rörelser. Pedagogerna har gjort aktiviteten för 10 barngrupper och  då la pedagogerna även till en häst till låten  Trojka. Det har varit uppskattat både hos barnen och pedagogerna som deltagit.

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

  • utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama (Lpfö 98:10, rev 2016)
  • Titta, Lyssna, känna, tänka, prata, härma. leka.
  • Ett sätt att vara tillsammans.
  • Kontakt, relation och kommunikation.

Musikens betydelse i början av livet är enormt viktig. Ljuden  och rytmen förenas i sången. Musiken talar till oss genom tonerna och rytmerna den uttrycker något och vi själva uttrycker några känslor i musik/ljud.

 

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *