Nu när vi lär känna barngruppen och hitta deras nyfikenhet och vad de är intresserade ger vi dem möjlighet att uppleva olika experiment från boken ”Beppes 40 favoritexperiment – Labba i förskolan” vi kombinerar med Tiggy testar från urskola.
I Beppes bok kan vi läsa att det ska vara ROLIGT att göra experiment både för barnen och de vuxna. Pedagogerna ska skapa spännande och meningsfulla aktiviteter. Alla föds med nyfikenhet och glädje och den ska vi få barnen att behålla. När läroplanen reviderades 2010 ställdes nya krav på pedagogerna med nya begrepp såsom kemiska processer och fysikaliska fenomen. Vi bör låta barnen får delta och utföra, reflektera över olika experiment och hoppas att ett intresse väcks och det blir mersmak för naturvetenskapen. Väljer pedagogerna rätt experiment tror Beppe att vi kan leva upp till läroplanens krav och ha roligt på vägen. Och jag som Tingsryds kommuns NT-utvecklare håller med honom. VI måste VÅGA!
När vi pedagoger gör Tiggy experiment på vår avdelning brukar vi göra experimentet först och samtidigt diskutera vad som händer, ska hända, hände. Men idag gjorde vi tvärtom vi tittade först på Tiggy film och sedan utförde vi experimentet. Spännande, barnen gissade på det glaset som Tiggy gjorde men det var det andra glaset som var den snabbaste tabletten.
Barnet tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya
sätt att förstå sin omvärld (Lpfö 98:9, rev 2016)
Barnet utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt
kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen (Lpfö 98:9, rev 2016)
Tiggy testar – snabbaste tabletten:
https://urskola.se/Produkter/173796-Tiggy-testar-Snabbaste-tabletten
Lärarhandledning:
http://www.ur.se/mb/pdf/handledningar/176000-176999/176750-1_102572_Snabbaste_tabletten.pdf
// NT ÅSA