VECKA 13 SKUGGAN

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

  •  utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,
  • utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära, tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, (Lpfö 98:9, 10 rev 2016).

Barnet upptäcker sin skugga på promenaden. Hur kan vi då gå vidare?

Vad händer med barnets skugga under dagen?

Ställ ett barn i solen och rita av dess skugga. Markera tydligt var barnet stod. Upprepa detta några gånger under dagen och var noga med att barnet står på samma ställe. På detta sätt syns det hur skuggan flyttar sig och att den är kortast mitt på dagen. Spännande!

Länk: Soliga dagar

http://www.fysik.org/fileadmin/nrcf/foerskolan/soliga_dagar.pdf

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *