Från boken ”Få vård” ur Barnkonventionen.
Mål: mäta alla barnen och få igång en dialog.
Syfte: Få igång en dialog om längd, diskussioner och samtal om längd, kortast längst, vem är lika lång som du? Undersöka funktionen på ett måttband och en linjal.
Genomförande: Vi mätte alla barnen längs en vägg, barnen fick stå med fötterna in till väggen och så ritade en vuxen ett streck och så hjälptes vi åt att mäta upp till markeringen sen. Vi använde ett måttband och en linjal. Vi satte blå tejp så långa som dom var och sen satte vi ett kort på barnet och skrev längden.
Frågor: Vem är längst, vem är kortast, vem är lika lång som du? Vem är snäppet kortare-längre än du?
Barnens svar och tankar: Jag är lång! P är längst! M är kortast. Där är jag.
Reflektion: Barnen har tyckt detta varit jätteroligt! Många har stått och tittat länge och jämfört längd, vi har vid flertalet tillfällen pratat om vem som är längst, hur lång är du? Vilka är nästan lika långa som du osv..
Hur går vi vidare: Vi fortsätter med Boken ”Få vård”
Text och bild: Juvelens förskola – Månen.
// NT ÅSA