VECKA 5 TEKNIK

Lpfö 98  Förskolan ska sträva efter att varje barn utveckla sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.

Syfte: Utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik.

Allt som är skapat för att vara till hjälp för människan är teknik, skeden, gaffeln, möbler, maskiner, robotar m.m. – allt är teknik.  Barnen letar teknik runt omkring oss och vi hittar hur mycket som helst.

Här undersöker vi olika saker vi plockat ihop i vår verksamhet, häftapparaten, dragkedja, ett lås och en gammal kamera. Kameran var extra spännande.

Ett av barnen blev så inspirerad att han gjorde en egen ritning av en kamera och gick upp i snicken med ritningen och den riktiga kameran.

Utifrån dessa byggde han sin egen kamera, lägg även märke till att detaljen som matar fram filmen finns med.

Reflektioner: Barnen ser och uppmärksammar teknik över allt, ställer frågor om funktioner och betydelse. Ett annat häftigt exempel på detta var följande händelse:

Ett gäng satt i sandlådan och byggde,  de berättade att det  var en pyramid och en vulkan. Då frågar ett av barnen en vuxen, vad en pyramid är, den vuxna förklarar och berättar också att det finns pyramider i Egypten och att dessa är några av världens största byggnader.-Jag har aldrig sett en pyramid, svarar barnet -Då ska jag visa det när vi kommer in, svarar den vuxna. När vi kommer in tittar alla på pyramiderna via den interaktiva tavlan och barnen konstaterar att det måste tagit jättelång tid att bygga dem eftersom de är så gamla och att det säkert inte fanns maskiner då. -Åh vad starka de måste varit när de bar stenarna så högt upp, konstaterade ett barn.

Hur går vi vidare: Vi fortsätter att leta teknik runt omkring oss och ska även börja uppmärksamma miljö och återvinning mer för att så småningom integrera dessa med varandra i ett robotprojekt.

I snicken är det full fart på byggandet. Ett av barnen byggde ett flygplan i lego. Därefter la han det på ett papper och ritade av konturerna på flygplanet. Och vips så var modellen/ritningen klar att användas i snicken. Vi har även byggt bilar med husvagnar och rallybilar.

Text och bild: Fjärilens förskola – Ekebo

Tack till avdelningen Ekebo som delat med sig av sitt arbete <3 Vi ska alla ta tillvara på det kollegiala lärandet.

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *