VECKA 52 GE VARANDRA TIPS!

Hur kan vi göra en lärande miljö för de yngre åren?

Skriv tips i kommentarer =)

  • Teknikvägg med t.ex. tända-släcka lampor, ljuddosor, dragkedjor, olika lås etc.

Älmhult

  • Balans

http://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/forskola/balans

  • Ljud

http://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/forskola/ljud

  • Lutande plan

http://http://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/forskola/lutande-plan

21 oktober bakåt 051 Uppbyggd miljö =) Lutande plan, händelsekedja = testa, diskutera!

2 december bakåt 003Maj 074

Kreativiteten är något som Vygotskij beskriver som en viktig del i vår kunskapsprocess. Han menar att vår kunskapsprocess består av kreativitet och att alla människor besitter en kreativförmåga. Med detta så skapar Vygotskij en föreställning om vår omvärld (s, 10). Den närmaste utvecklingszonen är ett av de mest kända begrepp som han använder. Begreppets betydelse är det man kan klara på egen hand och det man kan klara av med stöd av andra. Barnets läroprocess påverkas av de som finns omkring dem och enligt Vygotskij är tanke och språk sammankopplat.

Vygotskij, L.S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos.

 

Texten är lånad:

http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/26112/1/gupea_2077_26112_1.pdf

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *