Ett tips är att ta med ett rör och barnens lek med bilarna och bollarna förändras. Vilken kommer längst? Du kan utmana och utveckla genom att mäta på olika sätt. Varför kom den bilen längst? Är däcken likadan? Nämn ord som lutande plan, brant backe.
Utmana och stimulera barnens utforskande genom att pröva och visa
- hur vissa föremål rullar och andra glider ner för det lutande planet
- hur ytan på det lutande planet och ytan på det föremål som glider (och/eller rullar) ner för planet påverkas av friktionen som uppstår
- hur olika ytor påverkar föremålens möjlighet att glida ner för det lutande planet
- hur planets lutning påverkar föremålets hastighet. Förändra lutningen på planet och undersök vad som sker med föremålen. Jämför mellan olika föremål.
I utforskandet upptäcker barnen att vissa föremål rullar och andra glider ner för lutande plan. I utforskandet har de också möjlighet att studera föremålens utformning, storlek, underlag och att det kan ha betydelse för hastigheten om föremålet glider eller rullar (friktion). (Skolverket – Länk efter bild)
Vad händer när ”Nisse” satte en hjälm framför röret?
LÄNK:
// NT ÅSA