VECKA 48 TRYCKFÖRDELNING

Vi valde att använda ett litet bord!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Detta är en uppgift som syftar till att säkerställa att eleverna ska lära sig om tryckfördelning. Ett bra sätt är att  försök blåsa upp en ballong, stå upp på den (ballongen kommer att brista som förväntat). Efter detta blåser ni upp 5-6 ballonger i lämpligt stora (du kommer inte att behöva blåsas upp helt, eftersom detta gör att de spricker lättare).

Det är viktigt:

1) att du har sopat golvet först så att det inte grus eller liknande.

2) att bordsytan torkas över

3) att inga ballonger är synliga under bordet

Om en ballong sticker ut från under bordet under testet då betyder det att du antagligen inte får en lika bra resultat som ni kunde ha fått om alla ballonger hade varit under bordsytan.

Var så noggranna som möjligt att balansera många elever  på detta bord (pedagogerna är på vardera sidan av bordet vägleder). Empiriskt är det vanligt att få mellan 5 och 6 elever på bordet!

Slutsats:

Det tryck som skapas av vikten på bordet och alla elever på toppen av bordet kommer att spridas över alla ballonger gom över ett större område. Kan visa elever formel med vikt / område. Tål en viss vikt (eller tryck) kommer. Ett större område att distribuera det här alternativet kommer att göra det för att tåla mer vikt.

Med 5 eller 6 ballonger under bordet och 5 eller 6 barn/elever på toppen av bordet kan nu  stå ovanpå ballongerna utan att de spricker.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

LÄNK:

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=no&u=http://www.ent3r.no/oppgave/ballongbord-oppgave-om-fordeling-av-trykk/&prev=search

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *