Sagotema – ”Svea klär sig” – Linda Palm

I förskolan jobbar vi efter Läroplanen för förskolan och i vårt sagotema ska vi jobba extra med fem mål:

 Mål: 2.2 Utveckling och lärande

”utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama. ” (Lpfö 98:10)

”utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp” (Lpfö 98:10).

”utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.” (Lpfö 98:10).

”utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar” (Lpfö 98:10).

”utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (Lpfö 98:10).

Det första vi vill ge barnen är TRYGGHET eftersom det är en grund för lärandet. När barnet är tryggt så ska personalen finnas till att erbjuda olika möjligheter som ger barnen nyfikenhet att vilja lära, upptäcka mer. Pedagogerna ska vara lyhörda och utmana barnen, visa nyheter. Sjunga, göra experiment, leka om och om igen.

Vi har börjat temat med att läsa ”Svea klär sig” om och om igen tillsammans med diskussioner och annat material som jackor, ficklampor, reflexer så går vi vidare för att se vad vi hamnar tillsammans med barnen. Det handlar om teknik att dra upp dragkedjan på jackan,  känslor, ljuset och att synas med reflex etc. Diskussionen kommer in på många olika spår.

Svea klär på sig (Inbunden)

// NT ÅSA

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *