VECKA 43 EXPERIMENT OCH INSPIRATIONSSTUND I FÖRSKOLAN

Jag ringde till en avdelning på förskolan där jag jobbar. De satt och åt frukost och jag bad dem att stänga dörren. Jag och ett barn från en annan avdelning gick dit la ett brev under dörren samtidigt som vi knackade på dörren och sprang iväg. Allt för att få barnen nyfikna och intresserade av vad som skulle hända. Brevet var en inbjudan på EXPERIMENT OCH INSPIRATIONSSTUND på en annan avdelning. Jag och barnet fixade och förberedde experiment, frukt etc. Klockan 9:00 kom barnen tillsammans med sina pedagoger. Jag och barnet visar olika experiment för barnen och pedagogerna för att de ska bli nyfikna och vilja fortsätta på sin avdelning.  Jag läser lite från boken Tunda och Triton av Anna Gunnarsson och visar en katapult som är gjord av sex stycken glasspinnar och fyra gummiband som beskrivs i boken. Vi testar att skjuta iväg ett avklippt sugrör och en bit suddgummi. Är det någon skillnad?16 oktober bakåt 096

  • Jag har ett A4 papper och blåser ovanför. Vad händer?
  • Jag har två A4 papper och blåser emellan. Vad händer?
  • En hårfön, pingisboll, uppblåst ballong. Håller fönen uppåt i luftströmmen lägger jag på pingisbollen och ballongen. Vad händer?16 oktober bakåt 101
  • En e-kolv, ett ägg, ett tårtljus, tändare. Jag gör så att ägget kommer in i e-kolven och sen så att ägget kommer ut igen. Hur gör jag? Vad händer?
  • Ett glas med vatten ( H20), ett sugrör delat på mitten. Ett sugrör i glaset med vattnet och det andra sugröret blåser du med ovanpå det andra sugröret. Vad händer?

16 oktober bakåt 107

Visar några experiment till och sedan tittar vi på H2O – Vattenlåten på ur.se då vi dansar samtidigt. Vi tittar på Tiggy testar om man kan bli trött i nosen.

Det kändes bra och jag hörde att barnen tyckte att sättet de blev inbjudna på var spännande. Jag valde att visa många experiment och någon film och lite sånger för att de ska få upp en nyfikenhet och deras pedagoger kan fortsätta med något de fastnade mer för i barngruppen och diskutera mer ingående så att barnen kan reflektera mer.

// NT ÅSA

 

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *