Vecka 28 Ett barn undersöker.

Lek är en central aktivitet vid undervisning i förskolan och förskoleklassen med fokus på naturvetenskap och teknik. Leken kan dels vara spontan eller initierad av barn, dels vara initierad av vuxna. Tillgång till olika former av material och utrustning gör det möjligt för barnen att utforska och undersöka fenomen och företeelser i omgivningen och ger dem rika tillfällen till lärande om naturvetenskap och teknik. Med hjälp av vatten, bunkar, baljor och andra föremål kan barnen utforska vad som flyter och sjunker. Material som går att bygga med och utrymme för att prova olika konstruktioner ger dem möjligheter att undersöka stabilitet och hållfasthet.

Ett varierat innehåll i undervisningen och att vuxna är närvarande och utmanar och stimulerar barnens lekar och aktiviteter, är således en förutsättning för att man ska kunna genomföra undervisningen efter skollagen och läroplanens intentioner. ( Skolverket)

(Detta inlägget är i hem miljö)

Ett barn ( 17 månader) står vid ett handfat och leker/lär med vatten. Då gäller det att pedagogerna i verksamheten finns där för att utmana barnet och sätta ord på olika begrepp. Ett litet barn tror på sig själv och har nyfikenheten att lära sig saker hela tiden. Jag säger alltid att vägen till kunskap är oändlig. Ju äldre jag blir desto mer är jag säker på att det är verkligen så =)

5 juli 026 Ett barn har stått en lång stund och lekt med plastmått i vattnet – H2O, hälla, dricka, undersöka. Då hämtar pedagogen en sked för hon vet att den sjunker. Barnet tar skeden i handen och börjar ta vatten med den in i munnen.5 juli 027 5 juli 028 GOTT =)

5 juli 029

Barnet släpper skeden och ser att den sjunker. Då blir barnet mer nyfiken och undersöker varför är det så? Då ska pedagogen finnas vid sidan och utmana.

5 juli 030Barnet undersöker vidare med att försöka få plastmåtten att sjunka, men det går inte.

5 juli 031 5 juli 032

Viktigt att det finns en pedagog närvarande som kan benämna flyta – sjunka, vatten -H20, blött etc.

5 juli 033 Dricka ur plastmåttet går också bra.

Aha man kan ta vatten från kranen.5 juli 034 5 juli 035 5 juli 036

TÄNKVÄRT

”Forskning visar att om man väntar i tre sekunder på att en elev får svara ökar deras lärande enormt. Vänta tre sekunder efter att de har svarat så är det ännu bättre”

”Att svara på en fråga är ett lärtillfälle”

(Katarina Brundin & Eva Björkholm 2014)

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *