Idag var det dags för Nicke Nyfiken att fortsätta göra som förskolans läroplan säger att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
Nicke Nyfiken plockar fram isballongen från frysen tar bort ballongen och vi få se ett isägg. En del av barnen har varit förväntansfulla hela veckan och velat känna på ballongen i frysen.
Hur känns den?
Är den kall eller varm?
Hård eller mjuk?
Hur ser den ut inuti?
Vi häller salt på isen och sedan karamellfärg både röd och grön.
Vad kommer att hända?
– Isen smälter och blir vatten är ett av svaren.
På en av avdelningarna introducerade vi isägget med att berätta en berättelse om en fågel som la ett isägg. Vi hade isägget i tidningspapper. Barnen lyssnade och blev nyfikna.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra” (Lpfö 98:10, rev 2010).