Veckans experiment v. 40

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap” (Lpfö 98, rev 2010:10).

Apelsinexperiment

Detta behöver du för att utföra experimentet:

  • Två glasskålar fyllda med vatten.
  • En skalad apelsin
  • En oskalad apelsin.

Fråga barnen: Sjunker eller flyter en oskalad apelsin när den läggs i en skål med vatten? Den ska flyta. Be barnen trycka ner apelsinen till botten. Vad gör att apelsinen flyter upp igen? Skala en apelsin och lägg ner den i den andra skålen. Vad händer? Den sjunker. Varför flyter inte den skalade apelsinen? Jämför hur det ser ut i skålarna. Gör ett test – lägg en bit apelsinskal i vattnet. Vad händer?

Förklaring:

I apelsinskalet finns små bubblor och av denna anledning flyter apelsinen med skal medan den skalade apelsinen sjunker eftersom den har inget lufthölje (”flytväst”) runt och därför sjunker apelsinen till botten.

Litteraturtips:

ÅSA NT 035

Eckerman Pelle & Gustavsson Per (2007). Pelles experiment med apelsiner.Stockholm: Alfabeta Bokförlag AB

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *